Marketingový plán by mal byť samozrejmosťou každej spoločnosti. Ušetrí finančné prostriedky, čas a hlavne pomôže vyvarovať sa množstvu chýb.
Podľa skúsených odborníkov je marketingová stratégia alebo marketingový plán (ako chcete) pre firmu niečo ako kompas. Ukazuje správny smer a pomáha dostať sa do cieľa. Tento dokument by mal každému ozrejmiť, čo, ako, kedy a kde bude robiť a hlavne prečo.
Marketingový plán by mal čo najpresnejšie odrážať ciele a potreby podnikania. Produkt alebo služba teda musí byť vidieť tam, kde sú zákazníci.
Prvý krok – získavanie informácií
V tejto fáze je potrebné zistiť dve veci. Kto sú vaši zákazníci a aká je vaša konkurencia.
V prípade, že začínate podnikať a ešte nemáte definovanú cieľovú skupinu, mali by ste si vytvoriť tzv. personu. Ide o fiktívneho dokonalého zákazníka. Treba sa zamyslieť nad čo najväčším množstvom detailov. Napríklad čo má rád, aký je jeho príjem a prečo by sa mal stať práve váš zákazník. To vám pomôže pri hľadaní odlišností s vašou konkurenciou.
Ak už podnikáte, máte situáciu uľahčenú, pretože si takéhoto ideálneho zákazníka vytvoríte na základe vašich skúseností. Nezabudnite, čím podrobnejší a dokonalejší bude tento prieskum, tým lepšie.
V rámci tejto fázy sa zamerajte aj na konkurenciu. Pozrite si ich webstránky (eshopy) a vyhľadajte recenzie na ich služby. Pozerajte sa na nich objektívne. Hľadajte nie len chyby, ale aj pozitíva. Z jedného aj druhého sa môžete veľa naučiť.
Druhý krok – stanovenie marketingových cieľov
Nebolo by správne pustiť sa do marketingu bez toho, aby sa dala jeho efektivita nejakým spôsobom vyhodnotiť. Moholo by sa totiž stať, že budete povedzme rok platiť peniaze za inzerciu, no nebudete vedieť, či vám priniesla nejakých nových zákazníkov alebo si k vám našli cestu sami.
Pre menšie firmy sa odporúča maximálne 4 marketingové ciele na rok. Ich definovanie by malo vychádzať zo situácie, v ktorej sa daná spoločnosť nachádza. Je potrebné vedieť napríklad počet aktuálnych zákazníkov, aký je priemerný zisk z jedného zákazníka alebo ako rýchlo pribúdajú.
Marketingový cieľ by mal byť čo najpresnejší a hlavne merateľný. Teda napríklad chcem zarobiť mesačne 5000€ z newsletteru. Tento cieľ je presný – zisk 5000€ a merať sa dá napríklad prostredníctvom nejakého analytického nástroja.
Tretí krok – zvolenie postupu na dosiahnutie cieľa
V tejto fáze vieme koho ideme osloviť, s kým sa budeme o zákazníka biť a aj čo chceme v tomto súboji dosiahnuť. Je načase vybrať správne zbrane a bojisko. S tým nám pomôžu základné tri otázky.
- Čo musím urobiť, aby som dosiahol cieľ?
- Čo k tomu budem potrebovať?
- Aké sú s tým spojené činnosti?
Držme sa nášho newslettera. Ak chceme zarobiť spomínanú sumu, je potrebné napríklad zvýšiť počet odberateľov newslettera. To sa dá dosiahnuť tak, že sa zvýši odmena za odoberanie newslettera. Povedzme každý týždeň špeciálna akcia na vybraný tovar, ktorá nie je inak dostupná.
Štvrtý krok – kontrola výsledkov a aktualizácie
Nie vždy sa podarí na prvýkrát správne zvoliť postup na dosiahnutie marketingoveho cieľa. Preto treba zvolené metódy pravidelne kontrolovať a poprípade ich meniť za iné.
Ak sa napríklad ukážu špeciálne ponuky v newsletteri ako slabá motivácia pre ľudí, treba ju nahradiť inou metódou. Samozrejme tak, aby podarilo splniť stanovený cieľ.