Virtuálne sídlo si získalo veľa priaznivcov. Využívajú ho najmä start-upy a menšie firmy. Čo táto služba ponúka, aké má výhody a ako si virtuálne sídlo vybrať si zhrnieme v nasledujúcom článku.
Každá firma pri svojom vzniku musí uviesť svoje sídlo. Sídlo firmy zároveň nemusí byť rovnaké ako miesto podnikania, alebo prevádzky. Zákon umožňuje uviesť ako sídlo firmy adresu prakticky akéhokoľvek domu, bytu alebo nebytového priestoru. Existuje však veľa podnikateľov, ktorí nechcú ako sídlo firmy označiť napríklad vlastné bydlisko. Na túto skutočnosť zareagoval trh vznikom služby virtuálne sídlo.
Čo je to virtuálne sídlo?
Virtuálne sídlo je teda služba, ktorá umožňuje podnikateľovi zriadiť si sídlo spoločnosti na mieste, ktoré nevlastní alebo nemá v prenájme. Po zaplatení poplatku získa z tejto “externej” adresy rôzne ďalšie výhody.
Načo je dobré virtuálne sídlo?
Zriedenie virtuálne sídla má niekoľko výhod.
- Nižšie náklady – hoci sa pri virtuálnom sídle platí okolo 30 a viac eur mesačne, stále je to menej než za prenájom kancelárie. Napríklad v Bratislave len ťažko zoženiete kancelárske priestory, ktoré by nestáli viac než 200€ mesačne.
- Oddelenie osobného a pracovného života – ide najmä o pocit komfortu. Ak by ste mali sídlo spoločnosti napríklad v byte a príde daňová kontrola, je to tak trochu nepríjemná záležitosť. Nielen z dôvodu príchodu úradníkov, ale aj kvôli susedom. Virtuálne sídlo tento problém eliminuje.
- Reprezentatívnosť – každý biznis je tak trochu aj o sebaprezentácii. Sú odvetvia podnikania, kde nezáleží na sídle firmy. Ale potom existujú aj také, kde lukratívna adresa dodáva punc samotnému podnikaniu. Preto niektorí podnikatelia uprednostňujú virtuálne sídlo v Bratislave alebo Košiciach.
- Anonymita – mať sídlo firmy vo veľkom meste poskytuje ešte jeden benefit. Znižuje sa tým riziko náhodnej daňovej kontroly. Len v hlavnom meste je viac než desaťtisíc firiem a šanca na inšpekciu úradníkov je podstatne nižšia, než keby ste mali sídlo v malej obci.
- Doplnkové služby – väčšina spoločností, ktorá prevádzkuje virtuálne sídla, ponúka aj rôzne doplnkové služby v cene. Ide napríklad o služby asistentky, preposielanie či skenovanie prijatej pošty. V niektorých prípadoch sú k dispozícii aj zasadacie priestory.
Kedy sa oplatí virtuálne sídlo?
Na túto otázku by si mal odpovedať každý podnikateľ sám. Musí totiž vychádzať zo svojho zamerania biznisu. Pokiaľ je niekto stavbár a robí po celom Slovensku, bude pre neho virtuálne sídlo v Bratislave zbytočné. Iba tým môže vystrašiť potenciálnych zákazníkov, ktorí sa zľaknú bratislavskej prirážky.
Iná situácia je v prípade rôznych star-upov, e-shopov alebo podnikateľov tráviacich čas v zahraničí. Pre nich je vhodné mať lukratívnu adresu vo veľkom meste. Prenajať si kancelárie len kvôli adrese by bol zbytočný luxus. V takom prípade je virtuálne sídlo skvelým riešením.
Ako si vybrať virtuálne sídlo?
Pri výbere virtuálneho sídla je potrebné vychádzať z niekoľkých základných kritérií:
- Poskytovateľ virtuálneho sídla musí priestor vlastniť – na trhu pôsobí niekoľko firiem, ktoré nie sú vlastníkmi priestorov, ktoré prenajímajú ako virtuálne sídlo. Sú síce lacnejšie, no mať adresu firmy v týchto priestorov nesie so sebou riziko. Poskytovateľ služby totiž nevie zabezpečiť, že mu skutočný majiteľ priestorov nevypovedá súhlas so zriadením virtuálneho sídla. V takom prípade budete musieť začať hľadať novú adresu. To so sebou nesie množstvo byrokratických úkonov, ktoré stoja peniaze a čas.
- Virtuálne sídlo by mal byť kancelársky priestor – zriadenie virtuálneho sídla mimo kancelárske priestory eliminuje podstatu samotnej služby. Nemôžete si napríklad prenajať zasadaciu miestnosť a samozrejme strácate reprezentatívnosť budovy a priestorov.
- Sprievodné služby – súčasťou ponuky by mali byť aj asistenčné služby. To znamená preberanie pošty, informovanie vlastníka o obdržaní, následné preposielanie a odovzdávanie. Správu pošty by mala mať na starosti jedna osoba, na ktorú sa budete vedieť obrátiť v prípade potreby.
- Parkovanie – bezproblémové parkovanie by malo byť samozrejmosťou. Nie je nič horšie, než očakávať stretnutie s klientom a nevedieť mu poskytnúť miesto na odparkovanie auta.
- Adresa virtuálneho sídla – adresa virtuálneho sídla by mala byť na mieste zodpovedajúcom cene služby. Najviac lukratívne adresy sú samozrejme v Bratislave alebo Košiciach. Aj v týchto lokalitách by nemalo ísť o nejaké okrajové časti, ale mali by byť čo najbližšie k centru.
- Reprezentatívnosť budovy a priestorov – okrem adresy by mala byť reprezentatívna aj samotná budova a jej priestory. Môže sa totiž stať, že z času na čas sa bude chcieť klient stretnúť u vás. Za sídlo spoločnosti by ste sa potom nemali hanbiť.
- Konzultácie a osobné stretnutie – pri výbere tejto služby by ste si mali nájsť čas na osobnú prehliadku a konzultáciu s poskytovateľmi virtuálneho sídla. Pomôže vám to vytvoriť si lepší obraz o spoločnosti, ktorá má prepožičať adresu sídla vašej spoločnosti.
Pokiaľ plánujete založiť firmu a viete, že bude vyžadovať reprezentatívnu adresu a priestory, ktoré si zatiaľ nemôžete dovoliť, bude pre vás virtuálne sídlo to pravé orechové. S konkrétnym výberom sa však príliš neponáhľajte. Zmena sídla firmy v neskoršom období by vás mohla vyjsť draho.