Sledovanie noviniek a trendov je dôležité v každom odvetví. Toto pravidlo obzvlášť platí v prípade e-shopov, kde je silná konkurencia. Podceniť príchod novej technológie sa tak môže zle vypomstiť. Ak ste majiteľ e-shopu alebo sa o túto oblasť biznisu zaujímate, prečítajte si výber noviniek a trendov na slovenskej e-commerce scéne.

Prvé e-shopy sa na Slovensku začali objavovať už v 90.tych rokoch. Slabé rozšírenie internetu však neumožnilo ich rýchly vývoj. K tomu pravému boomu prišlo až okolo roku 2010, kedy začali vznikať internetové obchody ako huby po daždi. Mnohé z nich nemali dlhú životnosť a rýchlo zanikli. Iné v tvrdej konkurencii obstáli a fungujú dodnes. 

Slovensko patrí v stredoeurópskom priestore v oblasti e-commerce k špičke. Len v minulom roku bolo evidovaných viac než 11 tisíc internetových obchodov. Cez internet najviac nakupujeme elektroniku, produkty z kategórie dom a záhrada (napr. trvalky okrasné listom a pod.), kozmetiku, športové potreby a knihy.

Zdroj: https://www.ecommercebridge.sk/ako-vyzera-slovensky-e-commerce-trh-rychly-prehlad/

Novinky a trendy na slovenskej e-commerce scéne

Kamenné predajne a osobný odber

Dlhodobý trend ukazuje, že Slováci síce radi nakupujú elektroniky, no nezanevreli ani na kamenné predajne. Láka ich k tomu najmä príležitosť vidieť naživo produkt, ktorý kupujú. Druhou motiváciou je práve možnosť osobného odberu. Je to pochopiteľné. Snáď každý má negatívne skúsenosti s poštou alebo celodenným čakaním na kuriéra. 

Preto sa čoraz väčším trendom snaha rozšíriť e-shopy aj do kamenných prevádzok alebo vytvoriť aspoň výdajne tovaru. Lacnejšou a vcelku overenou alternatívou môžu byť služby zásielkovní. V takomto prípade odpadá potreba spravovania priestoru na vydávanie tovaru. 

Zľavové portály 

Zľavové portály nepatria medzi horúce trendy. Podobne ako e-shopy, aj tento segment podnikania zažil svoj veľký boom a ešte väčší pád. Kým v najlepších časoch ich bolo na Slovensku okolo 150, dnes ich je asi desatina. Aj napriek tomu stále patria medzi stálice a trendy v e-commerce scéne. 

Základom ich úspechu je túžba zákazníkov ušetriť. A pritom rabat nemusí byť vysoký. Niekedy stačia zľavové kódy vo výške 5 – 10% a ľudia neodolajú. Pre e-shopy môže byť spolupráca so zľavovými portálmi výhodná. Prináša im zákazníkov a pôsobí aj ako forma reklamy. 

Mobile First 

Kým kedysi ľudia síce navštevovali e-shopy cez mobilné zariadenia, objednávku urobili a dokončili na “klasickom” počítači. Dnes už je situácia iná. Mobil využívajú na plnohodnotné nákupy. Preto je už dlhšie trendom prispôsobovať vzhľad a funkčnosť internetových obchodov tak, aby boli užívateľsky prívetivé aj pre mobilné nakupovanie. 

Virtuálna realita

Využívanie virtuálnej reality v e-commerce oblasti je trend, s ktorým treba čoraz viac počítať. Dáva zákazníkom luxusnú možnosť vidieť, ako by produkt vyzeral u nich doma. Hoci implementácia virtuálnej reality do e-shopu môže byť drahá, výhody by mali prevýšiť náklady na spustenie. 

Prvé skúsenosti ukazujú, že pomocou virtuálnej reality sa zvyšuje konverzný pomer pri nákupoch väčších produktov ako sú rozkladacie trojsedačky, kreslá a podobne. Zároveň sa znižujú náklady súvisiace s vracaním nevyhovujúcich tovarov. 

Nakupovanie na sociálnych sieťach 

Posledným, nemenej aktuálnym trendom je nakupovanie na sociálnych sieťach. Hoci tieto novinky môžu spôsobiť pokles priamej návštevnosti e-shopov, netreba sa jej báť. Je to ústretový krok k samotným zákazníkom, ktorý na jednom mieste, bez potreby ďalšieho presmerovania nakúpia, čo potrebujú. Konverzný pomer by tak v konečnom dôsledku mal stúpať. 

Náš vyššie predstavený súčet trendov a noviniek na slovenskej e-commerce scéne zďaleka nie je kompletný. Ide totiž o búrlivý segment, v ktorom sa stále niečo deje. Spomínaných 5 tipov však patrí medzi nosné piliere, o ktorých by mal každý e-shop uvažovať. Už dnes sa aktívne zavádzajú a do budúcna by mali zohrať svoju významnú úlohu.